Groep 6 bezoekt Tomatoworld en het Westlands museum

Dinsdagochtend 14 november waren we met groep 6 in Honselersdijk om daar Tomatoworld en het Westlands museum te bezoeken. De helft van de hele groep begon bij Tomatoworld, waar we van alles te horen kregen over de tuinbouw in het Westland en gezonde voeding.

Hierbij ging het vooral over tomaten, die ook in de kas bekeken konden worden en het kweken van veel verschillende tomatensoorten werd uitgelegd. Aan het einde van de rondleiding mochten er ook nog verschillende tomatensoorten geproefd worden!

De andere helft van groep 6 begon bij het Westlands museum, waar een korte film werd bekeken over de geschiedenis van de Westlandse tuinbouw. Daarna kregen de kinderen binnen een rondleiding door het museum en buiten werden er allerlei dingen, waaronder verschillende soorten kassen, uit de geschiedenis van de Westlandse tuinbouw bekeken.

Het bezoek aan het Westlands museum werd afgesloten bij een oude Westlandse veilingklok, waarbij de kinderen zelf konden ervaren hoe dit vroeger in z’n werk ging.

Halverwege de ochtend wisselden de groepen, zodat iedereen aan het einde van de ochtend zowel Tomatoworld, als het Westlands museum had bezocht.

De Zandmotor – groep 6

De afgelopen twee weken heeft groep 6 les gekregen over De Zandmotor. Eerst was er ter voorbereiding een gastles op school. Hier leerden we over het ontstaan van De Zandmotor en de dieren en planten die er te vinden zijn. Een hele hoop werden al herkend, maar sommige dingen waren nieuw. Zo leerden we bijvoorbeeld dat vogels erg op elkaar kunnen lijken, maar dat er door goed te kijken toch kleine verschillen te ontdekken zijn in bijvoorbeeld kleur of type snavel.

Op maandag 9 oktober zijn we op excursie naar De Zandmotor geweest. Op de fiets gingen we, met een aantal hulpouders, op pad. Na een aardig stuk fietsen, konden we bovenaan het strand met eigen ogen zien hoe groot De Zandmotor in het echt is. De kinderen gingen verdeeld in groepjes op onderzoek uit, van de waterlijn tot aan de duinen. Er moest in groepjes goed worden samengewerkt en al snel waren daar de eerste natte voeten. We leerden onder andere hoe je kunt meten waar de wind vandaan komt, welke soorten schelpen er zijn en hoe duingras groeit. Na afloop zijn we met tassen vol schelpen, veren, stenen en andere vondsten terug naar school gefietst. Naast dat we heerlijk zijn uitgewaaid, hebben we dankzij deze lessen heel veel geleerd over De Zandmotor.

Groep 6 bezoekt het Rijksmuseum

In het kader van het Cultuurmenu, stond voor groep 6 op maandag 18 september een bezoek aan het Rijksmuseum in Amsterdam gepland.

Natuurlijk al heel erg mooi om hier met de hele groep naartoe te kunnen gaan, waarbij het busvervoer ook al helemaal geregeld was, maar het leek ons leuk om hier in de klas meer mee te doen dan alleen het bezoek zelf.

Zo was er eerst in de klas al de voorbereidingsles, waarbij de kinderen in groepjes samenwerkend informatie moesten opzoeken over verschillende onderdelen van wat we zouden gaan zien in het Rijksmuseum en hier vervolgens een korte presentatie over houden. Hierbij leerden ze van elkaar al meer over Rembrandt, de Gouden Eeuw, V.O.C., bekende schilders uit de Gouden Eeuw en feitjes over het Rijksmuseum.

Het bezoek aan het Rijksmuseum was voor veel kinderen indrukwekkend. Verdeeld in vier groepen volgden we een gids die ons mooie dingen liet zien uit de tijd van de Gouden Eeuw. Het leuke was dat de kinderen hierbij ook opdrachten kregen en mochten ervaren hoe het er in die tijd aan toe ging, door bijvoorbeeld kruiden en specerijen te ruiken en zelf proberen te schetsen.

Na ook natuurlijk uitgebreid de Nachtwacht gezien te hebben, was het tijd om met de bus weer richting Monster te gaan.

In de dagen na ons bezoek, bespraken we in de klas wat we gezien hadden en kreeg iedereen zijn eigen Nachtwacht-opdracht. Er waren diverse soorten tekenopdrachten, waarbij op verschillende manieren de Nachtwacht of iets anders uit het Rijksmuseum geschetst werd en vervolgens op een groter blad echt geschilderd. De resultaten waren erg leuk! Hiermee was onze lessenserie over het Rijksmuseum dan ook afgerond.

Schimmelonderzoek in groep 6

Groep 6 heeft afgelopen week een schimmelonderzoek gedaan in de klas. Bij een onderzoekende les van onze natuur-en techniekmethode, Binnenstebuiten, mochten alle kinderen iets van thuis meenemen wat kon gaan schimmelen.
Deze boterhammen, groenten of fruit, werden afsluitbare zakjes in de klas bewaard. Iedere dag werden de bevindingen bijgehouden in hun eigen ‘schimmeldagboek’. Bij de meeste kinderen veranderde na een aantal dagen heel duidelijk de kleur, maar ook de geur in de plastic zakjes. De kinderen hadden van te voren allemaal bedacht wat er aan hun meegenomen etenswaar zou veranderen de komende dagen. De resultaten waren in deze week dan ook goed om te zien en leerzaam om zelf te kunnen onderzoeken wat een schimmel doet en waarbij deze het duidelijkst zichtbaar is.

Wij maken gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten