Kanjertraining

 

Wij maken  op school sinds het voorjaar van 2013 gebruik van de methode “Kanjertraining”. U kunt hier  meer lezen over de achtergronden en de inhoud daarvan.
11
 

De Kanjertraining

  1. A. Sociaal emotionele ontwikkeling
    B. Specialisatie
    C. Waarom Kanjertraining?
    D. Wat leren kinderen van de Kanjertraining?
    E. De vier gedragstypen in de Kanjertraining
  2. De dagelijkse praktijk

Sociaal emotionele ontwikkeling

De sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen vindt vooral plaats in de periode dat zij op school zitten (t/m 20 jaar). Ouders en school dragen voor een groot deel bij aan deze ontwikkeling. Zij moeten zich steeds afvragen “Hoe zit het kind in zijn of haar vel?” en “Gaat het met plezier naar school?” Gedragsveranderingen kunnen een signaal zijn dat er iets aan de hand is. Communicatie tussen ouders en school is dan cruciaal, In het belang van het welzijn en welbevinden van het kind.

Zowel thuis als op school zijn we bezig om op te voeden en de kinderen te helpen met hun ontwikkeling tot zelfstandige burgers, die goed voorbereid zijn op de huidige, vaak ingewikkelde maatschappij.

Specialisatie

In het schooljaar 2011–2012 hebben we als team van de Immanuëlschool geconcludeerd, dat het belangrijk is dat één van de leerkrachten van de Immanuëlschool zich gaat specialiseren in sociale vaardigheden bij kinderen op de basisschool. Dat mondde uit in een scholing voor het hele team, de Kanjertraining.

Sinds 22 januari 2014 zijn alle leerkrachten gecertificeerd om Kanjertraining in de dagelijkse schoolpraktijk te gebruiken. We mogen ons zelfs Kanjerschool noemen! De Kanjertraining loopt als een rode draad door de school. De eerste ervaringen in de school zijn bijzonder positief en bemoedigend!

 Waarom Kanjertraining?

Kinderen willen een school waar ze zichzelf kunnen zijn, zonder gepest of uitgelachen te worden. De Kanjertraining geeft kinderen handvatten voor sociale situaties. De kerndoelen zijn:

  • hier ben ik
  • het is goed dat ik er ben
  • ik ben te vertrouwen
  • ik help
  • ik speel niet de baas
  • ik lach niet uit
  • doet iemand expres naar, dan denk ik: bekijk het maar
  • ik gedraag mij als een kanjer, want ik ben een kanjer

 

  1. Wat leren kinderen van de Kanjertraining?
  • jezelf voorstellen/presenteren
  • iets aardigs zeggen
  • met gevoelens van jezelf en de ander kunnen omgaan
  • een compliment geven en ontvangen
  • ja en Nee kunnen zeggen
  • ja als je iets prettig vindt en Nee als je iets vervelend vindt
  • je mening durven geven zonder iemand te kwetsen
  • een ander durven vertrouwen en zelf te vertrouwen zijn
  • samenwerken
  • vriendschappen onderhouden
  • vragen stellen, belangstelling tonen
  • proberen de ander te begrijpen
  • kritiek durven geven en ontvangen
  • zelfvertrouwen/zelfrespect krijgen
  • leren stoppen met treiteren
  • uit een slachtofferrol stappen

De vier gedragstypen in de Kanjertraining

Kinderen gedragen zich verschillend in bepaalde situaties. De meeste kinderen zijn te vertrouwen. Ze zijn vriendelijk, behulpzaam en op een leuke manier grappig of stoer. Maar sommigen kunnen doorslaan. Dan gedragen ze zich te meegaand uit angst; lachen elkaar uit of doen vervelend stoer.

Voor  de (jongste) kinderen wordt dat uitgelegd met behulp van vier petjes:

  • De tijger (witte pet) is zichzelf, te vertrouwen, vriendelijk en op een leuke manier grappig en stoer
  • Het aapje (rode pet) lacht uit, loopt mee, doet als een uitslover en maakt theater
  • het konijn (gele pet) doet zielig, trekt zich terug en is bang
  • de vlerk of pestvogel (zwarte pet) daagt uit, pest, zoekt ruzie, speelt de baas

De dagelijkse praktijk

In alle groepen hangen posters die passen bij de leeftijd van de kinderen. Hierop staan duidelijk de afspraken waar we ons aan proberen te houden:

  •  We vertrouwen elkaar
  • We helpen elkaar
  • Niemand speelt de baas
  • Niemand lacht uit
  • Niemand doet zielig

Voor kinderen erg duidelijk en heel herkenbaar!

We werken nu ruim een half jaar met de Kanjertraining. Bij alle kinderen zijn de vier gedragstypen bekend en veel kinderen herkennen hun gedrag en dat van anderen. Ook weten ze steeds beter hoe bepaald gedrag ander gedrag oproept. Er worden in de groepen regelmatig oefeningen gedaan met de petten en op deze manier doen de leerlingen ervaring op met gedrag en hoe we elkaar beïnvloeden door ons gedrag. Bijvoorbeeld: Kinderen die in de groep vaak druk zijn, kunnen daarin gevoed worden door andere kinderen die hen als het ware aanmoedigen: kinderen leren “hun benzinekraantje dicht te houden, zodat het motortje geen brandstof krijgt”.

Ook vinden we in de methode veel spellessen. Tijdens de door de leerkrachten zelf gegeven gymlessen komen die regelmatig aan bod.

En als er toch een keer ruzie is? Het blijkt dat kinderen vaak bereid zijn de situatie met elkaar te bespreken maar nu “met een witte pet op”. Op vaak heel verstandige toon, wordt een conflict fatsoenlijk opgelost, ook al bij heel jonge kinderen! En soms zelfs zonder tussenkomst van een leerkracht!
(met dank aan www.kanjertraining.nl)

04

 

 

 

Wij maken gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten